Kom på virtuel bukkejagt

Med denne Flash-simulation kan du lære at skyde en buk rigtigt - uden at den mærker noget. Skyd og se præcis hvor du har ramt.

Et lærerigt og relevant værktøj

Simulationen af riffelskydning skal også medvirke til at gøre jægeren bedre til at vurdere konsekvenserne af deres skud. Samtidig lærer brugerne på en pædagogisk måde noget om dyrets anatomi.

Bukken i simulationen er inddelt i en række skudområder som bl.a. waid, blad og centralnervesystem. Når der er afgivet et skud, kan man se information omkring:

• hvor skuddet har ramt samt
  • hvilken reaktion og skade et skud ville afstedkomme i virkeligheden

Efter en tur i simulatoren skal brugeren altså have fået en bedre forståelse af, hvor man skal ramme en buk for at få det bedste resultat – således at dyret ikke lider eller løber såret væk.

Simulationen klæder imidlertid også jægeren på til at kunne håndtere en sådan uheldig situation, hvis den skulle opstå i virkeligheden. Laver man f.eks. et kantskud, så dyret kun såres, giver simulatoren den nødvendige vejledning. Man skal ikke selv lede efter dyret, men tilkalde en schweisshundefører, der kan opspore og aflive dyret.

Skanderborg Jagtforening